Week 02 SpArCh

Week 02 Spring Art Challenge

Op deze pagina staan de opdrachten van maandag 23 maart ’20 tot en met zaterdag 28 maart ’20.

Maandag 23 maart 2020, #007SpArCh

Goedemorgen beste Sparchers!

De zevende opdracht luidt: kleur op je toet!

De afgelopen week hebben we de blik op wat om ons heen is gericht. Vandaag kijken we in de spiegel! Geen paniek, we gaan een zelfportret maken maar het gaat uitdrukkelijk niet om gelijkenis!! Ik denk dat we allemaal veel heftige gevoelens de afgelopen tijd hebben doorleefd. Daar gaan we wat mee doen! De stroming in de beeldende kunst die daar haar grondgedachte van heeft gemaakt is het expressionisme. Aan het begin van de vorige eeuw voelden kunstenaars de drang om een -tegengeluid- te laten horen, of beter, om te laten zien tegen allerlei onbehaaglijke aspecten van de toenmalige maatschappij. Weg met de starre regels, weg met de stijve academiekunst! Vervormingen en felle kleuren gebruikten de schilders om hun gevoelens uit te drukken.

Leg je kleuren, je tubes, je potten met verf, je markers, je doosje met aquarelnapjes voor je neer. En kijk eens welke pure kleuren je gevoelens uitdrukken van de afgelopen tijd.

Pak een spiegel, kijk naar jezelf en kijk ook naar je uitgestalde kleuren. Teken met potlood of schilder direct met verf een zelfportret waarin je de vormen van je gezicht wat extremer maakt. Geen angsten, gewoon een kop neerzetten! Gelijkenis nogmaals is van totaal ondergeschikt belang. Durf jij direct met bijvoorbeeld felrode verf een schets te maken?
Daarna zet je er felle kleurvlakken in zonder de verf door elkaar te smeren. De kleuren moeten fris blijven!

Nou, lekker aan de slag met deze ‘therapeutische’ opdracht, gooi het eruit in kleur!

Wil je nog een mooie documentaire bekijken over een Nederlandse kunstenaar die, terwijl hij een kleurrijk zelfportret schildert, over zijn interessante leven vertelt? Kijk naar de Avrotros-docu over Jan Sierhuis!
https://www.avrotros.nl/…/jan-sierhuis-zelfportret-06-12-2…/

Succes en een mooie dag!
Liesbeth

Upload je resultaat op de FB pagina Spring Art Challenge ONDER HET BERICHT in het vakje OPMERKING waar de opdracht staat! Twitteren kan ook met de hashtag #SpArCh . Vergeet niet je naam, van waaruit je post, techniek, titel, eventueel je leeftijd en #007SpArCh erbij te zetten. Veel plezier!!!
P.s. het is fantastisch als je alle dagen meedoet, maar af en toe meedoen is ook heel leuk!

Gabriele Münter, zelfportret, Portretschool Amsterdam

Gabriele Münter, zelfportret, Portretschool Amsterdam

Alexej von Jawlensky, Selbstbildnes 1912, Portretschool Amsterdam

Alexej von Jawlensky, Selbstbildnes 1912, Portretschool Amsterdam

Marianne von Werefkin, zelfportret, Portretschool Amsterdam

Marianne von Werefkin, zelfportret, Portretschool Amsterdam

Oskar Kokoschka, zelfportret met gekruiste armen. Portretschool Amsterdam

Oskar Kokoschka, zelfportret met gekruiste armen. Portretschool Amsterdam

Dinsdag 24 maart 2020, #008SpArCh

Goedemorgen beste Sparchers!

De achtste opdracht luidt: duik in je voorraadkast voor doosjes!

Vorige week zochten we in de groentenla voor een licht-donker (tonaliteit) opdracht (004SpArCh). Vandaag gaan we opnieuw werken met tonaliteit, maar we bouwen het heel anders op.

Als je nog nooit gearceerd (streepjes-techniek) hebt, ga je dat eerst even oefenen.
Teken op papier vijf vakjes met pen (oost-indisch inkt, fineliner). Het eerste vakje laat je leeg, het tweede vul je helemaal met horizontale streepjes, het derde met horizontale en daarover verticale streepjes, het vierde als het derde maar met een extra laag diagonale streepjes en het laatste vakje als het vakje ervoor maar met nog een laag diagonale streepjes maar dan de andere richting op. Voilá, je hebt een toontrap gearceerd!

Kijk in je vermoedelijk goed gevulde voorraadkast en haal daar diverse doosjes uit.
We hebben prachtig veel licht dus we kunnen van de zon gebruik maken. Stel met deze spullen een stilleven op. Belangrijk is dat je duidelijke schaduwvlakken hebt en ook heel heldere lichte vlakken. Beetje schuiven totdat je echt tevreden bent.
Nu schets je met potlood de vormen van de doosjes. Staat alles er behoorlijk op? Pak je pen en ga arceren.
Ga niet te snel, houd je lichte vlakken vooral wit. Je kan je donkere vlakken langzaam opbouwen door telkens een arceerlaag toe te voegen en te beoordelen of je qua toon er al bent.
Niet bang zijn voor de inkt, het is juist een prachtig materiaal om mee te werken!
Een geweldig inventief arceerder was wederom Vincent van Gogh, in uitgewerkte tekeningen maar ook in zijn brieven om met kleine schetsjes aan zijn broer Theo duidelijk te maken waar hij mee bezig was.

Tip 1: gebruik eens een bruine inkt! Sepia, bister of walnoten-inkt! De laatste kan je ook zelf maken (in de herfst, als de vruchten weer van de bomen vallen). Recept.
Tip 2: lees de brieven van Vincent van Gogh, echt een fantastische schrijver!

Succes en een mooie dag!
Liesbeth

Upload je resultaat op de FB pagina Spring Art Challenge ONDER HET BERICHT in het vakje OPMERKING waar de opdracht staat! Twitteren kan ook met de hashtag #SpArCh . Vergeet niet je naam, van waaruit je post, techniek, titel, eventueel je leeftijd en #008SpArCh erbij te zetten. Veel plezier!!!

P.s. Het is fantastisch als je alle dagen meedoet, maar gewoon af en toe meedoen is ook heel leuk!

gearceerde toontrap

gearceerde toontrap

Pakjes uit de voorraadkast, Portretschool amsterdam

Pakjes uit de voorraadkast

Van Gogh, schets in brief, Portretschool Amsterdam

Van Gogh, schets in brief, Portretschool Amsterdam

Woensdag 25 maart 2020, #009SpArCh

Goedemorgen beste Sparchers!

De negende opdracht luidt: Krabbé zet ons op het spoor, maar niet van Chagall!

Jeroen Krabbé enthousiasmeert ons in deze dagen voor de kleurrijke en zeer ‘eigen’ schilder Marc Chagall, heel interessant! Maar waar moest ik toch aan denken nu ik het werk van Chagall weer eens bekeek? Aan welke andere kunstenaar? Die vrije manier van figuren in het vlak zetten, de veelkleurigheid (opvallend veel blauw), de gestileerde manier van mensen schilderen, het autobiografische? En vanochtend wist ik het: Charlotte Salomon (1917-1943).

In zo’n 800 gouaches heeft deze kunstenares haar leven in razend tempo geschilderd voordat ze door de nazi’s is omgebracht. Die werkstukken hebben samen de titel -Leben? oder Theater?: Ein Singspiel-. Onder aan dit bericht vind je linkjes om meer over haar te weten te komen.

Toen ik dat werk in mijn tienerjaren voor het eerst zag was ik er totaal door gegrepen, wat een verbeeldingskracht, wat een kleuren, wat hoogst persoonlijk allemaal!

Verschillende elementen in haar werk gaan we gebruiken voor de opdracht van vandaag; werken uit je geheugen, vrije vormtaal, veel mooie kleuren.
* Kies een herinnering die je wil verbeelden.
* Welke kleuren horen daarbij? Leg ze klaar.
* Maak eerst drie snelle schetsjes van de herinnering, maar probeer elke schets heel anders vorm te geven. Dus misschien één in vogelvlucht (Chagall!), of verschillende momenten tegelijk in één beeld afgebeeld (Salomons!). Speel met de maten en van de elementen in je tekening (bijv. heel kleine figuurtjes, vervormde elementen), het moet juist niet kloppen!
* Schilder (of teken) je boeiendste schets in vloeiende, kleurige lijnen.
* Voeg kleurvlakken toe.

Voor meer informatie en ter inspiratie:
– het boek met de gouaches is nog te koop: https://www.bol.com/…/charlotte-salomon-…/9200000074032840/…
– lees meer op Wikepedia over haar, maar dan op de Engelse of Duitse pagina, de Nederlandse is nogal beknopt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Charlotte_Salomon
-Frans Weisz heeft een mooie film gemaakt van het boek. De film kan je denk ik wel huren. Hij heeft ook een documentaire over haar gemaakt:
https://www.npostart.nl/leven-of-th…/20-01-2013/POW_00585678
Het Joods Cultureel Kwartier heeft ook een mooie introductie op haar werk gemaakt.
https://jck.nl/nl/page/charlotte-salomon-introductie

Succes en een mooie dag!

Charlotte Salomon, portret van klasgenootje op de academie

Charlotte Salomon, portret van klasgenootje op de academie

Charlotte Salomon

Charlotte Salomon

Charlotte Salomon

Charlotte Salomon

Charlotte Salomon

Charlotte Salomon

Donderdag 26 maart 2020, #010SpArCh

Goedemorgen beste Sparchers!

De tiende opdracht luidt: telkens weer een nieuw begin!

Het ontbotten van de knoppen van bomen planten en bloemen is het magische moment dat me elk jaar weer flink kippenvel geeft. Natuurlijk is het groenwaas op de bomen prachtig maar ik ben vooral gegrepen door de vorm van dichte knoppen en hoe ze zich ontvouwen. Hoe dichter je er op zit hoe mooier het is.

Om mijn ‘skills’ als realistisch schilder te trainen heb ik een tijdje les gevolgd bij Wil Wessels-Brand, wetenschappelijk botanisch tekenaar bij Wageningen Universiteit. Ik ben best precies, maar daar leerde ik er nog een tandje bij te zetten!

De botanische tekenkunst is al oud, het was dé manier eeuwenlang om planten ook in kleur en in diverse stadia van hun plantenleven vast te leggen. Albrecht Dürer heeft een paar prachtige tekeningen gemaakt. Bij de opkomst van de fotografie heeft Karel Blossfeldt ongelooflijke, zeer esthetische foto’s gemaakt van planten.
De avontuurlijk en buitengewoon zelfstandige Maria Sybilla Merian (1647-1717) vertrok zonder mannelijke begeleiding met haar dochter naar Suriname waar ze weergaloos mooie tekeningen maakte van rupsen, vlinders en hun waardplanten.

Deze lentedag kan je gebruiken om je eigen botanische studie te maken!
– Kijk of je een tak van een boom of struik te pakken kan krijgen met mooie knoppen. Er ligt her en der wel snoeiafval, of koop een tak.
– Alternatief: koop een een bakje met bolletjes erin. Vooral blauwe druifjes en hyacinten hebben prachtige knopvormen.
– Teken met een fijn potlood heel nauwgezet één takje of plantje. Zorg dat het mooi op het papier staat. Probeer strak te tekenen in heldere lijnen.Dus niet te hard drukken met je potlood op je papier want misschien moet je nog gummen.
– Je kan de tekening wat verder uitwerken door er zachte schaduwen met potlood in te zetten.
– Je kan ook de tekening overtrekken (tegen het raam plakken en een nieuw tekenvel eroverheen hangen. Er is zoveel licht buiten dat lukt wel). Daarna ga je je overgetrokken tekening in inkt zetten.
– Schaduwen kan je met inkt-stipjes suggeren of met fijne arceerlijntjes (zie #008SpArchhttps://www.portretschoolamsterdam.nl/week-02-sparch/ )
– Suggestie: als finishing touch wat zachte kleuren erin met aquarel??

Wil Wessels-Brand

Boek over het werk van Blossfeldt

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_Sibylla_Merian

Blossfeldt, Portretschool Amsterdam

Blossfeldt

Dürer, Portretschool Amsterdam

Dürer

Wil Wessel-Brand, Magnolia

Wil Wessel-Brand, Magnolia

Dürer, troiana iris, Portretschool Amsterdam

Dürer, troiana iris

Blossfeldt, Portretschool Amsterdam

Blossfeldt

Maria Sybilla Merian, Portretschool Amsterdam

Maria Sybilla Merian

Dürer, Portretschool Amsterdam

Dürer

Succes en een mooie dag!
Liesbeth

Upload je resultaat op de FB pagina Spring Art Challenge ONDER HET BERICHT in het vakje OPMERKING waar de opdracht staat! Twitteren kan ook met de hashtag #SpArCh . Vergeet niet je naam, van waaruit je post, techniek, titel, eventueel je leeftijd en #010SpArCh erbij te zetten. Veel plezier!!!

P.s. Het is fantastisch als je alle dagen meedoet, maar gewoon af en toe meedoen is ook heel leuk!

Vrijdag 27 maart 2020, #011SpArCh

Goedemorgen beste Sparchers!

De elfde opdracht luidt: het Primavera-portret!

Nog geïnspireerd door al dat moois van de opdracht van gisteren (#010SpArCh) borduur ik vandaag verder op de lente.
‘La primavera’, Italiaans voor ‘de lente’, is de titel van het op één na meest iconische schilderij van Sandro Botticelli (1444/45-1510). Zijn ‘Geboorte van Venus’ is mogelijk nog bekender…
Deze schilder uit de renaissance kenmerkte zich o.a. door de elegance die hij in zijn schilderijen en fresco’s (muurschilderingen op een kalkondergrond) legde.

In la Primavera is ongelooflijk veel te ontdekken: Venus, godin van de liefde, die als centrale figuur onder een boog van sinaasappelbomen staat, rechts van haar Flora, de godin van het voorjaar die bloemen uitstrooit, links van Venus de drie gratiën die (erg dicht op elkaar denken we nu in deze dagen) met elkaar in de rondte dansen, helemaal links Mercurius die de ongewenste wolken wegjaagt met zijn staf, bovenin Amor/Cupido die zijn liefdespijlen schiet naar ongeacht wie.., en dan opnieuw naar rechts een iets minder lieflijk tafereel, de wind Zephyr (blauwgroene figuur) die zich vergrijpt aan de nimf Chloris.
Dit is een belangrijk hoekje want omdat Zephyr later veel spijt heeft zijn brute daad verandert hij Chloris in Flora, dezelfde figuur die met al die bloemen is getooid en naast haar staat!
Al veel eerder waren kunstenaars geïnspireerd om Flora te verbeelden. Zie onder: een Romeins mozaïek uit Tunesië uit de tweede eeuw na Christus. Maar ook een versie van Bouguereau en een andere best bekende Flora: Rembrandt die zijn eigen Saskia schilderde als de godin van het voorjaar.

Opdracht: Zoek een foto van een geliefde vriendin waar ze opstaat driekwart van voren en waar ze je wel aankijkt. (En kan je dat niet vinden kan je altijd nog een prachtige filmster op internet googelen).
Maak van de foto een geschilderde versie. Schilder bloemen op haar jurk. Zorg dat de kleuren mooi, niet te donker zijn, en dat het werk een zekere elegantie uitstraalt. Knip vervolgens uit tijdschriften en folders bloemen en plak die rond haar hoofd en als krans om haar hals. En daar is ze: jouw godin van de lente! 

https://nl.wikipedia.org/wiki/La_Primavera_(schilderij)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flora_(Rembrandt)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zephyros

Succes en een mooie dag!
Liesbeth

Upload je resultaat op de FB pagina Spring Art Challenge ONDER HET BERICHT in het vakje OPMERKING waar de opdracht staat! Twitteren kan ook met de hashtag #SpArCh . Vergeet niet je naam, van waaruit je post, techniek, titel, eventueel je leeftijd en #011SpArCh erbij te zetten. Veel plezier!!!

P.s. Het is fantastisch als je alle dagen meedoet, maar gewoon af en toe meedoen is ook heel leuk!

Botticelli, La Primavera, detail, Portretschool Amsterdam

Botticelli, La Primavera, detail

Romeins Mozaïek, Flora uit Tunesië, Portretschool Amsterdam

Romeins Mozaïek, Flora uit Tunesië. Foto: Natasja Mulder, Mozaïek Atelier Colorito

Rembrandt, Saskia als Flora, Portretschool Amsterdam

Rembrandt, Saskia als Flora, Portretschool Amsterdam

Botticelli, La primavera, Portretschool Amsterdam

Botticelli, La primavera

William Adolphe Bouguereau (1825-1905) Flora et Zephyr (1875), Portretschool Amsterdam

William Adolphe Bouguereau (1825-1905) Flora et Zephyr (1875), Portretschool Amsterdam

Zaterdag 28 maart 2020, #012SpArCh

Elke dag een leuke schilder-/tekenopdracht om te doen in tijden van Corona!

Goedemorgen beste Sparchers!

De twaalfde opdracht luidt: niets vergeten, blik op je prikbord!

De meesten van ons hebben veel tijd in deze dagen, al zijn er ook die juist een tandje moeten bijzetten om het eigen bedrijf overeind te houden. Om zelf zakelijk niets te vergeten heb ik nog een ouderwets prikbord (niet met punaises maar met magneetjes, dus een beetje modern is het wel). Dat ik daar maar eens een blik op moet werpen om te zien wat ik de afgelopen twee jaar niet wilde vergeten lijkt geen overbodige zaak… zie de laatste foto. 

Dat er werkelijk niets nieuws onder de zon is wat betreft hulpmiddelen om niets te vergeten, blijkt uit de weergaloze geschilderde prikborden uit het verleden! De kunst van het ‘bedriegertje’, de trompe l’oeil, kwam tot bloei in de Nederlanden in de zeventiende eeuw. Een trompe l’oeil is een geschilderde afbeelding die als -nèt echt- overkomt. Een kunstwerk om de toeschouwer maximaal te verbazen.
Op de brievenborden werd toentertijd van alles en nog wat vast geprikt of achter een fluwelen lint gestoken. De schilderijen met zo’n voorstelling werden dan ook ‘Quod libet’ genoemd, oftewel ‘wat je maar wil’.

Opdracht van vandaag (en ook voor morgen want op zondag post ik niets) luidt:
– Heb jij een prikbord? Of een koelkast met magneetjes, of een plek in huis waar je van alles bij elkaar hebt gehangen aan de muur omdat je er iets mee moet? Maak er een foto van of ga er recht voor zitten met je schildersspullen.
– Je voelt hem al aankomen: maak je eigen brievenbord-schilderij of -tekening. Kijk zo mooi als Samuel van Hoogstraten het deed, is nou niet direct haalbare kaart wellicht, maar een leuke gedetailleerde tekening of schilderij in je eigen stijl van dit hoogstpersoonlijke stukje van je huis kan je wel maken!
– Heb je geen prikbord of iets vergelijkbaars aan de muur? Maak dan een arrangement op tafel van brieven, objecten die je niet wil vergeten. Belangrijk is dat je er recht van boven op kijkt (maak er een foto van terwijl je er boven hangt) anders wordt het een gewoon stilleven. Kijk maar naar de tweede afbeelding (Antonio Cioci), die is volgens mij ook gearrangeerd op een tafel.
– Vergeet niet: de details doen het ‘m!!

Succes en een mooi weekend!
Liesbeth

https://en.wikipedia.org/wiki/Trompe-l%27%C5%93il
https://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Dirksz_van_Hoogstraten

Upload je resultaat op de FB pagina Spring Art Challenge ONDER HET BERICHT in het vakje OPMERKING waar de opdracht staat! Twitteren kan ook met de hashtag #SpArCh . Vergeet niet je naam, van waaruit je post, techniek, titel, eventueel je leeftijd en #012SpArCh erbij te zetten. Veel plezier!!!

Brievenbord, Portretschool Amsterdam

Brievenbord

Anotonio Cioci, 'Quod libet', Portretschool Amsterdam

Anotonio Cioci, ‘Quod libet’

brievenbord, Portretschool Amsterdam

Brievenbord

OMG…

 

© Portretschool Amsterdam 2020 - Algemene Voorwaarden